Producenci
Suszone owoce - bogactwo witamin i minerałów

Witaminy i mikroskładniki diety biorą udział w licznych procesach zachodzących w naszych organizmach. Towarzyszą przemianom tłuszczów i węglowodanów, regulują metabolizm, biorą udział w tworzeniu hormonów i antyciał, wchodzących w skład układu odpornościowego, uczestniczą w odnowie uszkodzonych tkanek. Niestety nasz organizm nie potrafi ich samodzielnie wytwarzać stąd musimy zadbać o dostarczanie ich wraz z pożywieniem. Oczywistym źródłem są warzywa, owoce, orzechy oraz pełne ziarna. Zimą gdy dostęp do różnorodności świeżych owoców i warzyw jest ograniczony warto sięgać po ich suszone odpowiedniki.

suszone owoce

Suszone owoce doskonale sprawdzają się jako źródło witamin, nie tracąc przy tym swoich wartości mineralnych i odżywczych. Dzięki temu można przez cały rok uzupełniać niedobory, bez konieczności połykania suplementów diety, gdyż jak badania naukowe wykazały, witaminy pochodzące z naturalnych źródeł, wchłaniane są przez organizm znacznie łatwiej niż podawane w formie tabletek. Suszone owoce, to również znakomite źródło błonnika, który reguluje pracę układu pokarmowego. Polifenole zawarte w suszonych owocach działają jako antyoksydanty. Niektóre suszone owoce zawierają pektynę, która wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi oraz prebiotyki. Właśnie dlatego suszone owoce są zalecane jako przegryzka po posiłku. Aktywne składniki posiadają właściwości przeciwbakteryjne i przeciwdziałają powstawaniu schorzeń dziąseł. Są one bogactwem energii (od 40 do 70 % węglowodanów) dzięki czemu stanowią genialną przekąskę  gdy nagle poczujemy się kompletnie bez sił. Dostarczają organizmowi paliwa, którym może dysponować natychmiast. 

Wprowadzając do jadłospisu suszone owoce możemy jednocześnie ograniczać złe nawyki żywieniowe. Najlepiej od najmłodszych lat ograniczać ilości słodyczy serwowanych dzieciom na rzecz suszonych owoców.  Dzięki temu możemy zminimalizować spożycie czystego cukru i zapewniamy właściwą podaż naturalnych witamin, substancji mineralnych i błonnika.


Tradycyjnie owoce suszone uzyskiwano poprzez proces  suszenia na słońcu obecnie bardziej przemysłowo szybszym sposobem suszone są w piecach przemysłowych. Niestety owoce suszone, dostępne w marketach dodatkowo są siarkowane - uzyskasz tę informację czytając etykiety - dwutlenek siarki, siarczany, siarczyny, konserwowany siarką, konserwant E 220 możesz mieć pewność, że dostarczasz składnika o działaniu szkodliwym. Dwutlenek siarki może działać alergizująco i z tego względu powinno unikać się stosowania go do produktów przeznaczonych do bezpośredniego spożycia. Dwutlenek siarki i siarczyny powodują również podrażnienia przewodu pokarmowego, podejrzewane są również o promowanie stanów nowotworowych okrężnicy. Obniża również odporność organizmu.

To, że bakalie są niesiarkowane, najczęściej jest wyraźnie napisane - bo to jest przewaga produktu zdrowego nad produktem mniej zdrowym.

Niesiarkowane owoce mają często inną barwę niż te z siarką - dobrym przykładem są morele. Łatwo je odróżnić - siarkowane są jaskrawo pomarańczowe, pięknie wyglądają, ale marnie smakują. Z kolei niesiarkowane są brązowe, ale za to ich słodycz i aromat są stuprocentowo prawdziwe.

Prócz siarkowania często suszone owoce spryskuje się olejem mineralnym co ma zapobiegać ich sklejaniu oraz nadawać połysk. Ten rodzaj oleju utrudnia organizmowi wchłanianie witamin oraz składników mineralnych. Owoce takie koniecznie należy umyć przed spożyciem w ciepłej wodzie.

Wszystkie suszone owoce należy przechowywać w chłodnych, ciemnych miejscach i spożyć w przeciągu 6 miesięcy po otwarciu opakowania, gdyż dłuższe przechowywanie wpływa na spadek wartości odżywczych.

Co dostarczasz sięgając po te słodkie kęsy?

  • Suszone morele to świetne źródło witaminy A w postaci beta-karotenu, fosforu oraz potasu. Wpływa on na kondycję naszej skóry - jej odpowiednie nawilżenie i elastyczność. Morele to również dobre źródło białka;
  • Suszone śliwki to bogate źródło witaminy A oraz błonnika. Mają pozytywny wpływ na funkcjonowanie jelit.
  • Suszone jabłka - duża zawartość  witaminy C w jabłkach wspomaga działanie układu odpornościowego;
  • Suszone figi znajdziemy tu duże ilości wapnia dwa razy więcej niż w 100g chudego mleka. Figi powinny być spożywane przez dzieci, jak i osoby zagrożone osteoporozą i przez kobiety w okresie menopauzy;
  • Suszone daktyle mają działanie zwalczające ból i zapalenia z uwagi na zawartość salicylów. Daktyle są też dobrym źródłem żelaza, magnezu i potasu;
  • Rodzynki, czyli wysuszone winogrona to owoce z dużą zawartością fosforu i jodu. Odpowiadają za regulację pracy naszego organizmu oraz prawidłowe funkcjonowanie hormonu tarczycy
  • Żurawina to naturalne remedium na zakażenia układu moczowego, ma też dobroczynne działanie na układ pokarmowy, zapobiega również tworzeniu się kamieni nerkowych.  

 

Magda Kubik – współpracuje ze sklepem ekologicznym www.GreenFamily.pl , dietetyk, technolog żywności, prowadzi gabinet www.fitandyou.com

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl