Producenci
Oleje

 

Tłuszcze stanowią bardzo ważną część diety człowieka. Nasz klimat w okresie jesieni i zimy sprawia, że rośnie w nas potrzeba spożywania olejów i tłuszczu i rzeczywiście dieta wykorzystująca ten składnik pożywienia jest zdecydowanie lepsza w naszej szerokości geograficznej niż ta oparta jedynie na węglowodanach, ponieważ dostarcza dużo wewnętrznego ciepła. Niemniej jednak wiele problemów zdrowotnych wiąże się z nadmiernym spożyciem tłuszczy niskiej jakości. Jak więc wybrać ten najlepszy?

Obecnie na rynku kupić możemy oleje nierafinowane, oleje tłoczone na zimno oraz tłoczone w prasach, oleje rafinowane.

 

Oleje tłoczone na zimno oraz tłoczone w prasach. Im niższa temperatura podczas procesu produkcji oleju, tym lepszy olej - to prawda znana nie od dziś. Niestety termin tłoczony na zimno często jest wykorzystywany przez handlowców dla zmylenia klientów. Niemal wszystkie dostępne w supermarketach oleje są podgrzewane w celu przeprowadzenia ekstrakcji przemysłowej, główne wyjątki stanowią najwyższej jakości oliwa i olej kokosowy. Pomimo nieprawidłowego stosowania terminu „tłoczony na zimno” oleje opatrzone tą informacją mają pewną pozytywną cechę - są najczęściej wyciskane w prasach, co odróżnia je od olejów ekstrahowanych za pomocą rozpuszczalników chemicznych.

Pozostają jeszcze oleje rafinowane. Najczęściej są to oleje ekstrahowane w wysokiej temperaturze za pomocą rozpuszczalników chemicznych. Oleje te są poddawane odbarwianiu i innej obróbce chemicznej, mającej zapewnić wytworzenie pozbawionego koloru i smaku produktu, nadającego się do długotrwałego przechowywania na półce sklepowej. Ostatecznie takim olejom może brakować lecytyny, chlorofilu, witaminy E, beta-karotenu, wapnia, magnezu, żelaza, miedzi i fosforu. Temperatury stosowane przy procesie rafinacji sięga nawet powyżej 240°C, czyli są znacznie wyższe od temperatury, w której nasycone kwasy tłuszczowe przeobrażają się w szkodliwe tłuszcze trans.

 

Kupując olej wysokiej jakości pamiętać należy również o kilku uwagach:

  1. Oleje należy przechowywać w zamkniętej ciemnej butelce.
  2. Najlepszym miejscem dla oleju jest lodówka lub spiżarnia z niską temperaturą.
  3. Im więcej tłuszczy nienasyconych w składzie, tym lepiej olej nadaje się do smażenia.
  4. Oleje wielo nienasycone stosujemy na zimno.
  5. Jeśli Twój olej jest gorzki i ma nieprzyjemny zapach - świadczy to o jego zjełczeniu.

 

Jaki zatem wybrać?

 

Olej rzepakowy

Oliwa północy. Niestety niemal zawsze sprzedawany w postaci wysoko rafinowanej, ten nierafinowany dostępny w sklepach ze zdrową żywnością. Olej rzepakowy zajmuje najwyższe miejsce jeśli chodzi o zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, głównie kwasu linolenowego. Nasz organizm nie potrafi samodzielnie go syntetyzować, a jest on potrzebnym składnikiem błon lipidowych. Olej rzepakowy nadaje się do smażenia, ale również do  surówek, sosów i sałatek. Posiada neutralny smak i zapach. Tak jak każdy olej roślinny ułatwia przyswajanie witamin A, D, E i K, zawartych w warzywach, rybach i podrobach.

 

Olej słonecznikowy
Olej tłoczony z nasion słonecznika klasyfikuje się na pierwszym miejscu jeśli chodzi o zawartość witaminy E. Dzięki pozytywnemu wpływowi na zmniejszenie ilości wolnych rodników w organizmie -zwana witaminą młodości, pełni ona rolę ochronną błon komórkowych organizmu. Olej słonecznikowy posiada także dużą ilość β-karotenu, lecytyny oraz niezbędnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych - omega 6. Traci jednak wiele swoich cennych składników w wysokich temperaturach, a więc nie nadaje się do smażenia.

 

Oliwa z oliwek
To najlepiej poznany olej roślinny, o tysiącletniej tradycji spożywania i równie długiej historii pozytywnego wpływu na organizm. Może być wykorzystywana zarówno do smażenia jak i  na zimno w sałatkach czy surówkach . Najlepsze jej stopnie oznaczające niską kwasowość oraz tłoczenie w niskich temperaturach bez stosowania środków chemicznych to: 1° Extra virgin, 2° Fine virgin, 3° Current virgin. Te stopnie warte są swojej ceny, unikajmy zaś tej oliwy, na której widnieje napis pure co oznacza produkt ekstrahowany w wysokiej temperaturze z udziałem środków chemicznych.

 

Olej sezamowy

Ulubiony olej orientu. Jeden z najbardziej trwałych olejów dzięki zawartości sezamolu- naturalny przeciwutleniacz. Olej sezamowy to przede wszystkim bogactwo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, głównie kwasu linolowego oraz kwasów tłuszczowych jednonienasyconych. Dostarcza on organizmowi dużą dawkę witaminy E oraz witaminy K, niezbędnej do prawidłowego procesu krzepnięcia krwi. Pozwala on obniżyć ciśnienie tętnicze krwi, przez co zredukować stosowaną dawkę leków hipotensyjnych. Codzienne spożywanie poprawia samopoczucie, wzmacnia stan włosów i skóry. Olej sezamowy proponuje się jako uzupełnienie kuracji przy cerze trądzikowej oraz ze skłonnością do atopii. Z powodzeniem sprawdza się także w diecie wegetariańskiej, będąc bazą sałatek, surówek, sosów, dipów, wykwintnych majonezów oraz smakowitych dresingów.

 

Olej kukurydziany
Olej kukurydziany posiada dużo wartości odżywczych. Zawarte w nim kwasy NNKT, biorą udział w hamowaniu procesu starzenia, wywierając pozytywny wpływ szczególnie na układ nerwowy i krążenia. Olej kukurydziany jest chętnie wybierany przez osoby cierpiące na chorobę wrzodową, gdyż regularnie stosowany sprzyja regeneracji błony śluzowej żołądka i dwunastnicy. Zawarta w nim witamina E potrzebna do prawidłowej funkcji układu płciowego wspomaga pracę mięśni i polepsza kondycję skóry. Należy do olejów wielonienasyconych, które nie nadają się do obróbki cieplnej. Może być przechowywany przez 3 miesiące po otwarciu pod warunkiem przechowywania w chłodzie.

 

Olej z orzechów laskowych
Charakterystyczny w smaku i zapachu olej z orzechów laskowych dzięki dużej zawartości kwasu linolowego i witaminy E ma zbawienne działanie na układ sercowo-naczyniowy, przeciwdziała kamicy moczowej i pasożytom jelitowym. Witamina E będąca przeciwutleniaczem opóźnia proces starzenia organizmu. W gastronomi olej z orzechów laskowych chętnie wybierany jest do sałatek i surówek. Stosuje się go również do sosów, gotowanych warzyw i dań z kapusty. Nie sprzyja mu wysoka temperatura.

 

Olej z pestek dyni
Olej z pestek z dyni charakteryzuje się korzystnym działaniem w leczeniu i profilaktyce przerostu gruczołu krokowego. Tą pożądana właściwość zapewnia duża ilość zawartych w nim fitosteroli i cynku. Składniki poprawiają kondycję układu moczowego także u kobiet. Olej z pestek z dyni oprócz witaminy C, A, D stanowi źródło witamin z grupy B, regulujących działanie układu nerwowego, hormonalnego oraz odpornościowego. Olej pomaga w walce z pasożytami przewodu pokarmowego i często jest wybierany w celu pozbycia się toksyn z organizmu. Spośród wszystkich olejów wyróżnia się ciemną brązowo - zieloną barwą. Posiada też specyficzny orzechowo - owocowy smak i zapach. Jest stosowany do wielu potraw słonych i słodkich. Oprócz dodatku do sałatek stanowi świetne wykończenie pucharów lodowych oraz serników. Polane nim owoce i cukiernicze specjały zyskują wykwintny smak i aromat.

 

Olej palmowy
Zyskuje coraz więcej zwolenników, należy do grupy nasyconych olejów podobnie jak kokosowy. Przewagą ich jest duża stabilność posprawia, że mogą być stosowane do smażenia. Jednak należy pamiętać, że mogą być stosowane przez osoby zdrowe bez problemów z podwyższonym poziomem cholesterolu.

 

Będąc w pełni świadomym wszystkich informacji dotyczących sposobów produkcji czy wykorzystania olejów warto sięgać po ekologiczne oleje o jakości potwierdzonej certyfikatem, mamy wówczas pewność, że oleje nie zawierają GMO, podczas uprawy nie były stosowane chemiczne środki ochrony roślin, a w czasie produkcji nie dodawano sztucznych rozpuszczalników oraz składników wzbogacających smak i zapach. 

 

Polecamy oleje firmy Jules Brochenin oraz Bio Planete

 

Magda Kubik – współpracuje ze sklepem ekologicznym www.GreenFamily.pl , dietetyk, technolog żwyności

Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl